Astronomie s odbornicí do škol

.

Astronomie je jednou z oblastí, pro kterou se nám podařilo získat odbornici. Pro spolupráci s učitelem ve výuce. Na program s odbornicí jsme se řádně připravili. Žáci 8.A s paní učitelkou Martinou Mikešovou namalovali jednotlivé planety Sluneční soustavy v poměru jejich velikostí, rozmístili je do učebny fyziky a na přilehlou chodbu v odpovídajícím poměru vzdáleností, k nim připojili popisky s charakteristikami jednotlivých planet.

Desetihodinový program jsme po dohodě s Mgr. Kateřinou Chrbolkovou započali návštěvou planetária, přímo programem Voyager, který nejlépe koresponduje s chystaným tématem - Sluneční soustava. Žáci 9.A se blýskli připravenými prezentacemi, představující jednotlivé planety Sluneční soustavy a Slunce samotné. Prezentace paní Kateřina vhodně doplňovala, přidala ještě nějaké rozšiřující informace, obrázky a videa. Výuku jsme ve čtvrtek ráno pro obě třídy spojili, tak mohly celou akci postupně sledovat i paní učitelky Juliána Brodská, která učí zeměpis a Hana Kozelková, která se věnuje chemii a fyzice. Astronomie je obor, který se velmi rychle rozvíjí, poznatky od dob našeho studia jsou již výrazně prohloubeny, tak oceňujeme možnost takovéto příležitosti k rozšíření obzorů učitelů i žáků. Dokonce jsme zaznamenali převratnou změnu - žáci upravovali již připravené prezentace těsně před zahájením programu a v té době se zrovna potvrdilo, že Saturn má více měsíců než Jupiter, který držel po staletí prvenství. Se zdokonalující se technikou rostou možnosti k získávání našich poznatků o okolním světě mimořádně rychlým tempem.

Kolik je měsíců ve Sluneční soustavě, jak vznikly, s čím souvisí jejich různorodost, proč jich mají některé planety hodně, jiné ani jeden, to bylo předmětem dalšího tématu. Galileo Galilei sestrojil dalekohled, objevil čtyři největší Jupiterovy měsíce a přispěl k potvrzení hypotézy, že ta “malá” tělesa obíhají kolem toho velkého. Taková sluneční soustava v malém. Co my dnes máme za samozřejmost, to muselo lidstvo dlouho objevovat.

Čekají nás ještě další zajímavá témata - Co kolem nás létá? Sem patří jak asteroidy, neboli planetky, tak komety, meteority, dovíme se, která tělesa jsou nebezpečná pro lidstvo při srážce se Zemí.  Ukážeme si, že nejen Saturn má prstence, uvidíme, jak se sbíral vesmírný materiál, povíme se o misích Cassini-Huygens a New Horizons. Na závěr nás čeká astro kvíz o ceny, snad i návštěva planetária Tak máme se na co těšit.

Podobně můžeme očekávat i odborníky na meteorologii z Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy. Odborníci z Katedry geoinformatiky a kartografie Přírodovědecké fakulty UK již spolupracují k kolegyní Zuzanou Novákovou ve výuce globální výchovy, se tak využívají moderní informační technologie pro zpracování globálních informací a statistických dat, včetně dat ČSÚ. Žáci vyrábějí i mapy, tvoří kartogramy. Takovou výuku bych si také nechala líbit.

napsala Lenka Podzimková